2012. június 12., kedd

Hogyan: tanuljunk hatékonyan?

Sziasztok!
Újra itt vagyok, egy kis eltűnés után. :) Mivel kb. alig van időm magamra a tanulnivaló mellett, így nem igazán van időm a blogot is frissíteni. Az elmúlt pár napban nem sokat aludtam, pedig én nem szoktam hajnalig fennmaradni, egész egyszerűen azért, mert nekem nem megy. Maximum, ha buliba megyek akkor tudok sokáig fent lenni. Aztán meg egész nap alszok. :)
Hey guys/girls!
I am back again after a little while. :) I don't have too much time for anything, not even myself, as I am learning for my final exams in June, July. These days I haven't really slept too much...


És, hogy a címnek legyen is köze a tartalomhoz, így arra gondoltam megosztom veletek, hogy én hogyan szoktam nekiállni ilyen nagyobb horderejű tanulásoknak és egy-két jó tanácsot is megosztok veletek.

I have a post about how I learn and I also have a few tips for you to be successfull at studying.
1. SZÓBELI TÉTELEK:
Még amikor gimibe jártam és készültem a felsőfokúmra angolból, elővettem a szóbeli tételeket és megpróbáltam a kulcsszavakat megjegyezni. Tehát nálam a bemagolás alapból nem működik. Annak szerintem nem sok értelme van, hogy leülsz, nekiállsz elolvasni, amit tanulni kéne, és bemagolod, úgy, hogy közben nem is érted miről olvasol. Így totál esélytelen, hogy valami sikerüljön. Meg kell próbálni kiemelni a kulcsszavakat, ami nem könnyű, de időt kell szánni rá. A mostani szóbeli tételsoraimhoz egy ún. "információtartalom vázlat"-ot kaptunk, ami alapján mi is kidolgoztuk a tételeket. Ez tulajdonképpen a fogalmakat tisztázza. A gyakorlati részeket felkészülési időben, a vizsgán fogjuk átgondolni.
Ezt a megoldást tudom ajánlani akkor, ha konkrét feladatot kapunk, de ahhoz tisztában kell lenni a fogalmi háttérrel is!
Szóbelin nem feltétlenül az a lényeg, hogy mit tudsz, hanem az, hogy azt miképp adod elő! Határozottan kell bemenni, mert a vizsgabiztosok azonnal kiszúrják, ha csak egy pillanatra is elbizonytalanodsz. Ezt persze könnyű mondani, nehezebb megtenni, de ha kell gyakorold otthon, akár tükör előtt a határozott fellépést. :)
1. ORAL EXAMS:
When I was in secondary school I prepared for my english language exam, and I had topics which I started to learn by finding key-words. I don't think learning the whole situation would have been an effective way of studying, when you may not understand the things you are learning about. If you have an oral exam where they may ask you things that can only be answered if you know the main definitions, then writing an information sketch, can help. It should contain the main definitions that are in connection with the topic.
You can only be successfull at oral exams if you are confident enough, cause if you're not they will certainly see that. If you feel like, you should practice confidence at home, also in front of the mirror. :)
Szeretem a tananyagokat nyomtatott formában, egységes kinézettel tanulni, mert szerintem így könnyebb elsajátítani.
I prefer my stuff printed and to have it in a uniform way.
2. ÍRÁSBELI TÉTELEK:
Írásbelikre mindig nehezebb készülni, mert ott nincs leszűkítve az adott téma, hanem sajnos minden addig tanult (és olykor nem tanult, de számonkérhető) fogalmat tudni kell. Most annyiban járok jó cipőben, hogy a neten vannak fent megoldókulccsal ellátott feladatsorok, amin lehet gyakorolni. Ha ez nem adott, akkor a saját jegyzetek (esetleg könyv) elolvasása is sokat segíthet. Mondjuk én könyvet nem igazán olvastam még vizsgára, csak egyszer történt meg, még első félévben, amikor külkerre készültem és semmit nem értettem a témából. Precíz, jó jegyzeteket szoktam írni, úgyhogy általában használhatóak. Most a szóbeli tételsorokat párhuzamosan tanulom/csinálom az írásbeli feladatsorokkal, így vannak használható dolgok a szóbeli tételekben is. Meg azért a memóriámban is akad, amire emlékszek. :) 
Itt nagyon fontos, hogy a fogalmakat pontosan tudjuk, mert nem látjuk a vizsgáztató arckifejezését, így nehezen tudjuk megítélni, hogy a fogalom tényleg helyes-e.
Vigyünk a vizsgára elegendő folyadékot, szőlőcukrot/mogyorós csokit (a legjobb az étcsokis mogyorós, mert az étcsoki serkenti az agyműködést!)!
2. WRITTEN EXAMS:
It is always harder to prepare for a written exam, than to an oral one, cause at oral exams you are given certain topics, from which you are asked to do only one. At written exams you are expected to know every definition, and everything you learnt (or should have). It is good if you can download samples of the test, and if possible with key. 
If you want to study for it, it's best to use your previous notes on the subject, or reading books on the topic.
I have stuff in my memory, and I am doing these sample tests, to test wheter I should learn more :)
It is a good thing to take as much water/liquid as possible and chocolate (possibly dark and with hazelnuts, cause it's good for the brains)!
Olykor iktassunk be szüneteket, akár egy jó könyvvel, egy résszel a kedvenc sorozatunkból, futással, sétával...
Take breaks in every while, with a good book, an episode of your favourite series, running, walking...
Általában beosztom az időmet, azt, hogy mikor mit tanulok, így könnyebb követni, hogy mi az, amit még nem sikerült megcsinálnom. Most is van egy ilyen kis beosztásom, ez csak a szóbeli tételeket tartalmazza, és a héten be kéne fejeznem, de mivel 22-én és július 2-án vizsgázok csak, így most az írásbelik is megjelentek emellett.
I always make schedules for having my time set, when I study, what I study, and it's easier, as I know what I couldn't do. I have one like that too, it only contains oral exam topics, and I have to finish it this week. I also started to prepare for my written exams.


És hogy mi a titok? A lényeg, hogy mindenki megtalálja a saját tanulási stílusát, legyen az a szövegkiemelő, a sokszori elolvasás, kulcsszó keresése, mintafeladatok megoldása... Ezek után már sima ügy lesz minden vizsga (még akkor is, ha totál be vagy parázva).

And the secret is, that everyone should find their own way of learning, wheter it's using marker pens, or reading the pages a lot, finding the key words, doing sample tests... After you find your own way, everything will be possible (even if you are scared as hell).
- képek: weheartit, saját -

1 megjegyzés:

  1. Én is általában kihúzom a lényeget (addig is átolvasom) aztán a kulcsszavakat kezdem kiírogatni, megjegyezni! :) Elég hatásos szokott lenni!

    VálaszTörlés